Translate

söndag 17 augusti 2014

Härliga söndag!

Hur mycket tur kan man ha? Vaknade upp på landet och efter morgondopp och frukost, underbart bara det, satte jag på mig gummistövlarna och promenerade ut i skogen.


Inte en mask vare sig i hatt eller fot!

En av få kantareller
Ett gäng sköna Karl-Johan hamnade i min korg. Några riktigt små som säkert kom upp i morse, några riktigt stora utan en enda mask i. Underbart. Middagens meny formades ganska snabbt i mitt huvud.

Till saken hör att jag så sent som igår köpte mig en tryckkokare som jag såg fram emot att få prova. Något långkokskött måste ju testas, men svampen såg jag helst tillsammans med hemmagjord pasta.

Slog ihop en pastadeg när jag kom hem, enligt mitt tidigare recept här. Använde en fjärdedel av degen. Fräste svampen i olivolja och smör tillsammans med en liten klyfta vitlök. En stor näve parmesanost och citronzest fulländar.



Ahhhhhhhh! Mmmmmm!

Det roligaste som fanns i affären var lammbog, så en mullig lammgryta fick det också bli.

1 kg lammbog
1 lök
1 morot
3-4 vitlöksklyftor
1 kanelstång
3 lagerblad
1/2 dl mandlar
1 tsk svart spiskummin
2 chili
3 msk tomatpuré
3 dl rött vin, knappt så det täcker
köttfond
salt peppar
1 aubergine
skal från 1 lime

Köttet är brynt i stekpanna, spiskumminen likaså

Tryckkokare :-)
Håller på att lära mig att använda tryckkokaren och hittills är det svåraste att inte ha för hög värme medan trycket byggs upp - och det tar lite längre tid än man kan tro. Jag la i aubergine och lime efter 20 min och kokade ytterligare 15 min (vilket var lite för länge, 10 min hade räckt). Totalt 1 timme tog det.


Moroten är såklart helt överkokt. Skulle kanske lagt i den tillsammans med auberginen istället. Men såååå mycket smak! Helnöjd!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar