Translate

onsdag 24 december 2014

Julaftonsfrukost

När julaftonsmorgon glimmar jag vill starta min dag på allra bästa sätt! För oss som inte vaknar hungriga varje morgon utan istället har lite svårt att få i sig frukost är det viktigt att det som serveras är riktigt gott. Varje frukost hos mig består av en blåbärssmoothie och ett kokt ägg men visst måste denna soliga julaftonsmorgon vara lite lyxigare?

Alla ingredienser är såklart ekologiska och fairtrademärkta. Alla utom de oemotståndliga hallonen...

Nötig müsli
Jag gör min müsli med Anna Bergströms recept som bas. Men jag gillar mycket nötter i müslin så jag freebasear ganska hårt på det receptet. Jag har lite qinoaflingor och boveteflingor - inga havregryn, krossade linfrön, cocos, lite socker, vatten och olja och mängder av mandel, hasselnötter och valnötter.



Blåbärssmoothie
Den här gör jag varje morgon och är nu så slipad att jag gör exakt rätt mängd, på droppen, för att passa i mitt glas. Jag mikrar 1 dl blåbär i 1.30 minuter, låter svalna och lägger i en banan samt en dl yoghurt (normalfet) pressar en apelsin och en halv citron och mixar allt med stavmixern.




Jag älskar ägg och äter minst ett om dagen, det är nyttigt gott och mättande för oss som har svårt för frukost. Här kan du läsa mer om hur fantastiska äggen faktiskt är. De ekologiska är såååå mycket godare dessutom! Så mer ägg på julbordet, varför är det bara på påskbuffen som ägget får ta plats? (Jag ska göra löjromsägg till julbordet ikväll)

Härliga hallon på toppen av müslin... Jag brukar tänka ganska mycket på var de produkter jag äter är producerade men idag kan jag inte motstå lite färska spanska hallon.



God jul alla vänner! Önskar er alla en fröjdefull jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar