Translate

onsdag 5 februari 2014

Lotta Lundgrens öppna lasage - på mitt sätt

Jag älskar att läsa recept, kokböcker och titta på matlagnings-tv. Att inspireras av andra och lära mig nya saker utvecklar mig och min matlagning. Men jag har väldigt svårt att följa ett recept till punkt och pricka - jag måste alltid lägga till min egen twist eller så hittar jag på mina egna recept. Förr var kokböcker största inspirationskällan men idag kombinerar jag oftast tv och internet för att hitta mina recept.

Syrran tyckte att jag skulle laga öppen lasagne till en middag efter att ha lyssnat på Lotta Lundgrens sommarprat. Ok, då googlade jag väl upp hennes recept då. Det blev en middag vi inte kommer att glömma på länge! Älskade den! Har lagat lasagnen många gånger efter det. Men jag har såklart arbetat om recpetet lite grann så att det blev lite bättre...  (helt ödmjukt...)

Den första ändringen jag gör är att jag gör min egen pastadeg. Det finns tusen recept på pasta. Det här brukar funka tycker jag:

5 dl mjöl, minst hälften durumvete (det är väldigt svårt att hitta ekologiskt durumvete, därav inte hela mängden)
4 ägg
(1/2 tsk salt)

Här i halv portion, det behövs inte mer när man är färre... den här satsen räcker till fyra portioner

Degen ska vara ganska hård och nätt och jämt gå ihop. Arbeta den länge och lägg sen att vila i minst en timme. Inte så jobbigt som man kan tro, och så värt. Pastamaskin är bra när du ska kavla ut och forma själva pastan, men just till lasagne funkar kavel också.

Gör mandelpeston enligt Lottas recept:
25 g smör
1/2 dl mandel
1/2 tsk honung
1 ekologisk citron, zest och några droppar saft
(följ hennes instruktioner i länken ovan)

Sen ändrar jag lite i spenatröran... Lotta tycker:
1 stor gul lök
1 vitlöksklyfta
ca 250 g skogschampinjoner eller portabella
4 skivor serranoskinka
200 g färsk spenat


Jag tar bort skinkan och lägger till aubergine. Sen byter jag ut svampen mot min egenplockade Karl-Johansvamp, ja det är ju såklart lyxigare. I originalreceptet ska ricottaost klickas på spenaten vid uppläggning men jag lägger till osten redan i stekpannan tillsammans med spenaten så att den smälter ner och gör spenaten krämig. Jag kan också byta ut ricottan mot någon smaksatt färskost, men inte alltid.

Om du sen vill lägga till lite proteiner, vilket jag oftast vill eftersom jag är mättare längre när jag äter protein, kan du välja att göra en god linssallad till eller grilla pilgrimsmusslor härligt gyllene, som på bilden.

Vi lyxade till med trevlig måltidsdryck. Härligt gott!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar