Translate

söndag 16 februari 2014

Brödbakssöndag

Jag har bett mamma att gästspela här på min blogg. Hon kan nämligen allt när det gäller brödbak. Kanske har hon köpt bröd lika många gånger som hon har fingrar på händerna. När jag var liten var jag så avundsjuk på mina kompisar som fick Skogaholmslimpa när jag bara fick äta min mammas hembakta rågkakor. När jag sen blev äldre och började förstå kvalitetsskillnaden bakade jag också alltid mitt bröd själv. På den tiden fanns ju inte dagens härliga bagerier med surdegsbröd och annat gott så då fick man baka själv om man ville vara säker på att få gott bröd. 

Men en gasspis satte stopp för mitt bakande. Du vet hur det är: gammal gasugn, ojämn värme och temperaturvred som inte funkar. Jag slutade och tappade känslan. Mamma däremot, hon har bakat hela sitt liv, varje vecka. 

Mamma har valt att detta inlägg ska handla om att baka knäckebröd. Det recept hon använder kommer från Kärlek, oliver och timjan en kokbok som används ofta i min familj.

Lyxigt knäckebröd
Dag 1:
1/2 paket jäst
1 msk honung
2 rågade tsk salt
6 dl vatten
6 dl grovt rågmjöl

Dag 2:
6 dl grahamsmjöl
1 msk stött kummin
1-3 dl vetemjöl
1 dl sesamfrö till utbakningen



Ämnena är klara att kavla ut

Kruskavel är nödvändig



Slutresultatet - vansinnigt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar