Translate

söndag 2 februari 2014

Pudelprojektet

Har tillbringat helgen med att försöka mota bort en förkylning som lurar i vassen. Perfekt tillfälle att fördjupa mitt senaste projekt: Hitta min hund! (Här hittar du jättebra info om att köpa hund!)

Jag, som växte upp med hund och som har längtat efter en egen i ungefär sisådär en 30 år ska nu äntligen ta tag i det här. Jag har velat länge men sammanhanget har inte stämt bland annat eftersom jag nyss levde i en familj med hundallergiker. Nu när jag är själv och kan ta alla mina beslut själv finns ingenting som hindrar mig. En härlig känsla! Jag har ju dessutom världens bästa sommarställe inklusive skog för min hund att vara i.

Detta projekt har några beslutspunkter att jobba igenom:
  1. Välja ras
  2. Välja kennel
  3. Välja färg 
  4. Hitta en valp som är ca 12 veckor i början av juli

Välja ras: Jag är uppväxt med stora hundar, när jag föddes hade mamma och pappa en schäfer och sen har vi haft tre labradorer. Gillar att det är en hund man kan ta i. Men, mitt liv är inte anpassat för en stor hund. Just nu är en stor hund inte aktuell. Så: mindre hund. Gärna så "allergisäker" som möjligt så jag kan ta med hunden överallt. Av samma anledning en smart, glad och framåt hund som gillar alla och som charmar omgivningen så jag inte har svårt att hitta hundvakt. Flera års funderande har landat i EN PUDEL! En mellanpudel. Konstigt, skulle aldrig vara min ras om jag bara tänker på vilken typ av hund som jag gillar, men allt jag läser och hör om pudlarna gör att jag har blivit övertygad: De är kloka, glada, arbetsvilliga och har fin päls som de flesta allergiker inte känner av lika mycket som andra hundars.



Välja kennel: Hur gör en storstadskvinna utan bil när hon ska välja kennel? Asså, alla säger att man måste åka och hälsa på, titta, fråga, känna efter så man vet att det är rätt innan beslutet tas. Funkar ju inte för mig... Ja, hittills har jag kollat igenom alla uppfödares hemsidor på nätet (precis det jag har ägnat helgen åt) och mejlat till de som verkar vara intressanta. Sen får jag se, är det någon som vill följa med och kolla på kennlar, hundar och valpar som har bil? Hör av er! Har också stora förhoppningar på ett blivande medlemsskap i bilpoolen i området jag bor.

Välja färg: Pudeln kommer i fyra storlekar och sex färger: svart, vit, brun, grå, aprikos eller röd.
Ja, det här är inte lätt... Storleken är klar, men vilken färg? (OBS, man behöver inte klippa pudlarna i såna här frisyrer. Om man inte vill. Men man kanske vill?)

Hitta en valp som är ca 12 veckor i början av juli: Keep posted så lovar jag att återkomma till det...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar