Translate

söndag 9 februari 2014

Mina favoritkryddor del 3

Nu är det svårare. Efter ettan och tvåan, hur ska jag fortsätta min presentation? Hur ska jag ens kunna jämföra och gradera alla olika kryddor. Ettan och tvåan var enkla men nu måste jag erkänna att det är mycket svårt. I mitt tycke är det ett stort antal kryddor kommer på delad tredjeplats; lagerblad, timjan, basilika, koriander, chili, lime, ingefära, citron och spiskummin. Alla lika viktiga.

Vad tycker min omgivning? Ja det är fritt fram att utöva påtryckningar (gäller generellt, har fått önskemål om ett inlägg om bakning - det är på gång! Mamma förbereder sig för sin medverkan och har föreslagit nästa söndag som bakdag. DET blir speciellt lyxigt det. Håll ögonen öppna!)

Så här kommer nu min systers önskemål: - Anna, visst kommer du att blogga om spiskummin? Det inlägget ser jag fram emot!

Jahap, då blir det (jag gör ju oftast som min syster säger): Mina favoritkryddor del 3 - spiskummin

För mig finns det två olika sorters spiskummin: vanlig spiskummin och svart spiskummin. Jag har tidigare skrivit att svart spiskummin är den sort som jag föredrar. Den är lite mildare, exklusivare i smaken. Fröna är tunnare och mörkare. För mig är det enkelt, jag går till en asiatisk butik och köper "black cummin" men tydligen råder det förvirring mellan svart spiskummin och svartkummin (som är en helt annan växt) som du kan läsa om här. Och ja, viktigt att du inte tar fel, då! När jag skriver spiskummin menar jag svart spiskummin.

Olika sorters spiskummin i mitt skafferi
Några favoritanvändningar:
Lägg till spiskummin i stekpannan när du rostar vitlök (som jag skrivit om tidigare) för att blanda i ris, bulgur, cous cous. Lägg dessutom till rostade sesamfrön så är du hemma big time.

Eller gör egna falafel:
Blötlägg kikärtor över dagen. Mal de blötlagda kikärtorna och blanda i spiskummin, vitlök, salt, peppar och sesamfrön. Dessutom färsk hackad koriander, persilja och mynta. (Eller lägg alla ingredienser i mixern och mixa ihop allt, smeten blir lite mer kompakt men funkar) Lägg till lite vatten om smeten inte riktigt håller ihop, men absolut inte för mycket. Taffel har som vanligt perfekt recept!


Låt stå en timme och forma sedan till bollar och fritera/stek i olja. Smetens konsistens är det viktigaste, bollarna kan annars lösas upp i oljan, superknepigt att rädda om det blir fel.
Åhhhhhh, så fantastiskt gott!!

Falafel i pitabröd med auberginegratäng
 Lätta frasiga med tydlig ton av spiskummin! Jag vill äta hundra stycken! Att vända falaflarna i sesamfrön innan fritering är gott men du får många semsamfrön i oljan.

Spiskummin i köttgryta:
Spiskummin gör mycket för en köttgryta. Grytan blir mustigare, mulligare. En favoritgryta:

1 kg högrev, oxkind eller lammbog
1 stor eller 2 mindre gul lök
3-4 vitlöksklyftor eller en hel vitlök (delad på tvären, vacker som två blommor)
2 msk honung
2 lagerblad
1,5 tsk spiskummin
1 chili (eller efter smak)
1 kanelstång
3-4 msk tomatpuré
salt och peppar
Karl-Johansvamp eller ekologiska kastanjechampinjoner
1 stor aubergine, kvartad
2 stora morötter i bitar
rött vin så det knappt täcker

Salta, peppra och stek köttet så det får färg, ta upp. Fräs hackad eller delad vitlök, spiskummin, chili, lagerblad, timjan och kanelstång utan att bränna, lägg i honung och lägg i löken. Fräs löken mjuk på ganska svag värme. Tillsätt tomatpurén och fräs allt en stund innan svamp och grönsaker går i. Lägg i köttet och häll på vin. Koka upp och ställ in i ugnen på 150 grader och låt stå i 2-3 timmar beroende på kött. Mer salt och peppar? Svårt att reda av vätskan, men om du orkar: lyft ur alla ingredienser och red av innan du lägger tillbaka allt igen. Balans mellan den söta honungen, löken, vitlöken och moroten och syran är viktig.

Servera frästa gröna bönor eller vaxbönor med vitlök till. En god sallad, gärna med tunt skivad färsk fänkål och rostade pumpakärnor, passar såklart till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar