Translate

onsdag 29 januari 2014

När allt bara faller på plats

De senaste åren har jag lagt ner mycket tid på att hitta mitt sommarhus. Jag har letat och letat, på ställe efter ställe, lagt ner pengar och tid. Varför har jag inte hittat rätt och varför har jag inte kommit till beslut? Varför? Jag har ju letat på fel ställe! Jag har tittat på läckra nybyggda lägenheter, gamla charmiga vinodlarhus och fallfärdiga skrutthus, lärt mig om skatteförhållanden, tampats med olika mäklarkulturer och förväntan om svarta pengar. Jag har känslomässigt och logiskt försökt komma fram till vad jag vill ha. Men inte hittat rätt. Jag har varit på fastlandet i Grekland, i Toscana, Italien och i Languedoc, Frankrike.


Senast Kristi himmelfärdshelgen förra året var jag i Marseillan i Frankrike och hittade huset som jag trodde var mitt, precis det som jag till slut kommit fram till vore det bästa för mig. Men kom hem och något gnagde, beslutet blev inte taget nu heller.....

- Äh, tänkte jag, det här går ju inte! Jag lägger ner det här ett tag, kanske är det fel tid i livet för ett sådant beslut? funderade jag

En dag på jobbet en månad senare, det var en fredag, pratade jag med en kollega om hennes ställe i skärgården. Jag tänkte, fasen va mysigt, jag kollar lite på hemnet - vad kan finnas där? Nåt som passar mig? Sagt och gjort, jag surfade en stund och kom fram till en annons med en sommarstuga som jag tänkte att den åker jag och kollar på! Fick med mig syrran och svågern på lördagen, fin stuga men långt från kollektiva färdmedel och norrvänd tomt. Hmmm, men intressant! Det fanns ställen som jag kanske var intresserad av! Surfade lite mer och på söndagen åkte jag själv och tittade på ett superställe, som det såg ut som i annonsen.

Den söndagen blev jag kär!


Selfie på väg hem från visningen
 På tisdagen hade jag skrivit kontrakt och en månad senare var mitt underbara ställe bara mitt! Vilken lycka!

Förra sommarens underbara väder gjorde inte min upplevelse sämre, direkt. Jag känner sån lycka och ödmjukhet över vilken tur jag har haft. Jag har varit i min stuga hela sommaren, i princip alla helger sensommar och höst och också sovit där i veckorna när jag jobbat. Badat morgon, middag och kväll. Sista gången var väl i oktober.

En av de allra första middagarna i stugan


Nu längtar jag intensivt efter att våren ska komma så jag får njuta av trädgården och allt som växer. Bygga en brygga och installera solvärmt vatten och en dusch. Mmmm.

Vad fick jag idén om att köpa sommarställe utomlands ifrån - kan inte summera min idioti som annat än Hål i huvudet! Vilken tur att mina känslor till slut föll på plats.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar