Translate

onsdag 8 januari 2014

En sång till den vegetariska matens lov

Åh, vad jag älskar den indiska maten! Kanske ett av mina absoluta favoritkök! Indierna briljerar verkligen med sina färgrika kryddor, goda bröd och smakrika såser, perfekt balanserad så att alla ingredienser får lika mycket uppmärksamhet. Snacka om krydda i livet! Kardemumma, kanel, koriander, mynta, vitlök, chili, stjärnanis, spiskummin - tänk att till och med namnen på kryddorna är vackra. Maten är ännu ett exempel på kontrasterna i Indien, hur kaotiskt det än är, myllrande, smutsigt, så är maten ny- och vällagad. Ja lite beroende på vad man väljer att äta förstås...

Eftersom 82 % av indierna är hinduer är alltså största delen av befolkningen vegetarianer. Som i Berättelsen om Pi, om du kommer ihåg. Har nog en idé om att det till viss del beror på att hinduer värnar allt levande men tror att det lika gärna kan vara beroende på att man faktiskt inte har råd att äta något annat. Resultatet är i alla fall att indierna lagar den allra bästa vegetariska maten i hela världen!

Special veg thali med färskpressad apelsinjuice, gick på grymma 23 kronor - totalt.

Restauranger i Indien är antingen veg eller non-veg - ja non-veg har ju oftast veg-rätter också... Rör man sig i utanför turiststråken kan det vara svårt att hitta en restaurang som serverar kött. Det jag älskar allra mest med det vegetariska indiska köket är hur komplett maten är. Linser och bönor är tillsammans med riset grunden och innebär att man också klarar sig utan kött. Sen bidrar de heliga korna till den fantastiska paniren, raijtan och lassin såklart, tillsammans med ägg och grönsaker blir det fulländat!

För mig är allt det här perfekt - jag älskar linser, bönor, ägg och mejerivaror. Och ris, redan onödigt gott, här dessutom kryddat... (se nedan) kolhydratsnålt - näe, smöret ghee används ju i princip till allt i rikliga mängder dessutom...

Panir Makhani med pilau ris
Hemma lagar jag gärna indiskt och vegetariskt. Något jag har lärt mig är att löken är mycket viktig i om rätten blir god eller ej. Så är det ofta men i indisk matlagning är löken verkligen viktig för slutresultatet. Börja med att fräsa kryddorna i en het panna, akta så att det inte bränns. Här kommer löken in som en räddare i nöden - häll i löken som kyler ner pannan en sekund tills du hinner sänka värmen på spisen och rädda kryddorna. Sen ska kryddor och lök steka långsamt och på låg värme tillsammans innan man fortsätter med resten av ingredienserna. Det brukar ge bra resultat! Lök, låg värme, lång tid = god söt lök - gäller alltid.

Till vardags (hemma) är jag allätare, älskar inte bara linser utan också kött, givetvis helst ekologiskt men dock kött. Men (kanske) 800 miljoner indier kan inte ha fel - när jag är i Indien då gör jag som dom - äter vegetariskt! De vet hur man ska hantera maten och tillreda den. Hur de tar hand om köttet, det har jag ingen aning om! Så jag låter bli och har heller aldrig varit magsjuk i Indien.



När det gäller alkohol är det ungefär samma sak som med veg - non veg, på kanske var tionde restaurang i Indien kan man köpa en öl, oftast på non-vegställena. När jag var på Havelock Island, Andaman Island för 12 år sen kunde man köpa öl i en affär på hela ön. 

Min öl alldeles precis nu :-)

Så är det inte i Goa, här har nio av tio restauranger övervägande västerländska maträtter på sina menyer, öl och sprit, givetvis kött på de flesta menyer. Inte riktigt vad jag hade förväntat mig - jag får kryssa mig fram mellan tiger prawns, kyckling och biff tills jag hittar mina vegetariska alternativ. Goa kanske är lite enklare - men inte bättre eller goare...

3 kommentarer:

  1. Vad duktig du är på att formulera dig! Jättehärlig blogg du har!

    SvaraRadera
  2. Jättekul att läsa om maten! Hatar att jag ALDRIG kan logga in med Google, måste bekräfta kontot och sånt... :( Hälsningar YLVA

    SvaraRadera