Translate

söndag 12 januari 2014

Tre Goanska upplevelser och ett skäll

Fyra blogginlägg i ett! I morgon är det hemfärd och det är så mycket jag vill säga!!

1. Massage
Ayurveda är en indisk läkekonst och alternativmedicin som är baserad på örter. Läs mer om det här.

Stulen från webben, det här är inte jag! :-)

Min allra första ayurvediska massage fick jag i Varkala i Kerala 2001. Ayurvedan kommer från Kerala och det är här alla skolor och universitet finns (!). Jag visste ingenting om vad det innebar men hade förstått att det skulle vara bra. En liten gråhårig indisk man masserade mig i en hydda som var liten, mörk och som jag minns det hade stampat jordgolv, kan ha varit trä. Den lilla indiska mannen hällde olja över hela mig och började massera i långa starka åtta-formade rörelser. Jag gick därifrån en och en halvtimme senare oljemarinerad och lycklig. I Goa 2014, har jag letat efter bra massage. Skippade direkt erbjudandena om massage på stranden och siktade in mig på "kvalitetsställena". Har fått väldigt dålig massage och väldigt bra massage, men ingenting som motsvarar det Keralska originalet. Till sist har jag i alla fall hittat en riktig kvinna från Kerala som kan massera mig. Hon pratar ingen engelska utan vi pratar med gester och få engelska ord. - Good? frågar hon. - Very good, svarar jag. Ungefär på den nivån är vi, men vi ler mycket före och efter själva massagen, och hon kramar mina händer när jag går. Jag får ligga på en galoninklädd brits där hon kraftfullt masserar mig med långa tag, från tårna upp till fingerspetsarna i ett enda tag. Jag halkar runt på britsen som en smörklick i en varm panna. Jag är helt naken, inga skylande handdukar i den här värmen och hon masserar allt från hårbotten och öron till spetsarna på mina stortår i 75 minuter. Jag är ganska smutsig när jag promenerat hem oljig, halkades runt i mina flipflops....

Men det här är jag... ;-)

Trottoar, här blir man smutsig om fötterna på väg hem från massage
Nymasserad

2. Svenska möten
Jag tillbringade förmiddagen tillsammans med Värvet-intervjuer, P1s Stil och en P1- dokumentär. Låg vid poolen och äntligen fick jag träffa de som jag har hört prata svenska men ännu inte pratat med. En stor familj som ser ut att ha sitt ursprung här i Indien, med två små tjejer. Vi råkades i poolen, en av deras bollar kastades åt mitt håll och pappan sa - Oh, sorry! (på engelska) Jag sa: - Ingen fara. (på svenska) Varefter en av tjejerna, kanske fem år sa med stora förvånade ögon: - Pratar du svenska? Hon gapade och trodde inte att det var sant! - Jo, det gör jag, sa jag. - VA! svarade tjejen. - Är du från Sverige, frågade jag. - Ja, det är jag... ÄR DU DET MED? - Jo, det var jag ju... Ha ha ha ha, så gulliga. Den andra lite äldre tjejen var lika förvånad hon och de gick omkring hela dagen och talade om för alla att: - Hon där, hon pratar svenska!

3. Härlig middag 
I början hade jag ju lite problem att hitta riktigt god indisk mat här, lämnade faktiskt en restaurang härom kvällen för maten jag fick in gick inte att äta... Tripadvisor är helt opålitligt här eftersom de som recenserar bara verkar vara ute efter steaks och annat västerländskt. Hotellet har riktigt bra mat, om än dubbelt så dyr som annars, men jag har också fått rekommendationer om lite andra ställen. Ett var jag på igår  och jag fick äta vansinnigt god mat. Åker tillbaka ikväll! (Taxin kostar 40 spänn och maten 50...)
Samosas Mmmmm

Jeera rice, med mild spiskummin och ghee, kikärtor och aubergine


4. Turisters ansvar
Jag är så trött och besviken på alla turister i Goa, det är ju dom som har förstört det här stället. Jag tycker att man som turist har ett ansvar att värna om den lokala kulturen, vi är bara här på besök. Vad gör vi här om vi inte vill uppleva Indien? Nä åk hem med er, säger jag, åk hem och ät er sunday roast with mushie peas i ett kallt Europa/Australien/Ryssland/USA. Skäms!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar