Translate

lördag 11 januari 2014

Mina favoritkryddor del 1

Hur ska jag nu göra...? En lista på mina favoritkryddor måste ju finnas med på den här bloggen annars lever den ju inte upp till sitt namn, liksom.... Ska man börja med nummer tio och arbeta sig uppåt? Skapa spänning? Eller ska jag börja med favoriten och se hur länge någon är intresserad av att veta nästa? Jag är ju sällan typen som håller på vem jag är eller försöker skapa mystik runt om mig, gillar mer att vara rak, rättfram helst inga hemligheter så jag kanske skulle börja med nummer ett? Det har varit en tuff kamp, värdig OS-status på den tävlingen om jag får säga så själv. Alla inblandade har protesterat mot båda föreslagna presentationsmetodiken, rena konståkningsdramatiken. Ett jäkla tjafs faktiskt, nummer ett: vitlök, blev så jobbig att jag ett tag funderade på att flytta ner hen till en lägre plats, bara för att slippa tjatet. Till slut valde jag att istället gå på känsla, vissa kryddor kommer längre ner på lista men är ändå värda att presentera innan andra! Så jag börjar med nummer två på lista, (Så går det, vitlök, du får ligga där och koka till lite innan du får vara med) 

Min andra viktigaste krydda är MYNTA. Tvåan utsågs med minsta möjliga marginal på grund av kriterierna: Är vansinnigt god och Kan användas till både drinkar, förrätter, maträtter, desserter, te med mera med mera - vansinnigt användbar helt enkelt. 




Mynta finns i väldigt många olika sorter, krusmynta, grönmynta, pepparmynta, vattenmynta för att nämna några. Den är otroligt lättodlad och sprider sig envist och ohejdbart i trädgården varför jag oftast odlar den i kruka. Här följer mina favoritanvändningar för denna min nummer två: 

Fördrink/sommardrink: 
Klassisk Pimm's
1 del Pimm's (köpes mest fördelaktigt på de brittiska öarna men finns också på systemet)
2 delar (typ efter smak) av ginger ale, sprite eller varför inte förra sommarens nyhet: Schweppes Lemon & mynthe (eller vad den kan heta)
Citronskivor
Gurka
Jordgubbar (svenska eller svenska frysta, annars välj bort)
Melon (eller någon annan frukt du tror är god, äpple?)
Is 
Massa med kvistar färsk mynta
Servera i tillbringare

Fräscht uppfriskande gott - och inte så starkt så man kan dricka fler!



Förrätt:
Ceviche med en myntatwist
Ekologisk lax eller liknande
Pilgrimmsmusslor
Ishavsräkor
Mango (mogen - om inte mogen och god, vänta med att servera rätten tills du hittar mogen god mango)
Avokado (samma som ovan - be om att båda inträffar samtidigt)
Tomater
Gurka
Salladslök eller rödlök

Dressing: 
Lime
Chili
Vitlök
Lite socker
Olja

Örter: 
Massor av mynta och koriander

Tärna allt fint, låt fisk, musslor och räkor ligga i dressingen ett tag och blanda sen i resten. Gôtt!!



Varmrätt:
Anna-Klassiker: Ta Turkisk, Grekisk, hängd yoghurt  (fast ärligt: jag tar 3.5 % yoghurt ofta, direkt från paketet) och blanda i massa hackad mynta, lite salt och peppar, kanske en god (citronoliv-) olja. Servera till kött, fisk, grönsaker - gärna grillat

Dessert:
Gör en god fruktsallad
Rosta hasselnötter
Hacka hasselnötter, mörk choklad och mynta
Blanda i

Te:
Lägg i ett par kvistar mynta i en tekanna. Häll över kokande vatten. Låt dra

Smaklig spis!



2 kommentarer:

  1. I sommar måste jag få sån drink! Har aldrig druckit det vad jag vet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det har du! På midsommarafton för två år sen! :-)

      Radera