Translate

tisdag 7 januari 2014

Välkommen till världens största demokrati!

Äntligen är jag tillbaka i de stora kontrasternas land! Indien är med en population på 1,2 miljarder människor världens andra största land till folkmängd räknat, efter Kina. På samma gång är Indien ett otroligt fattigt och ett otroligt rikt land; 75% av befolkningen lever under fattigdomsgränsen samtidigt som ca 200 miljoner räknas till den rika medelklassen. 200 miljoner! Som hela Europas befolkning...



Jag möts av kossor på gatorna, en trafik som inte går att beskriva mer än med ordet kaos, en hetta som bara kan svalkas av vinden på stranden och ett myller av människor, dofter och växtlighet. På hotellets frukost väljer jag de vegetariska indiska rätterna istället för toast och flingor som tydligt bleknar i jämförelse. Idli, en syd-indisk lins- och riskaka slank ner tillsammans med en kryddstark soppa.



Under dagen har jag funderat mer på det där med världens största demokrati. 82 % av Indiens befolkning är hinduer, 12 % är muslimer - en minoritet som utgör den nätta summan 144 miljoner människor! Den indiska kulturen är mycket stark och jag återkommer ofta till hur jag imponeras av den. Att ett land med så många människor ändå lyckas med någon sorts enhetlighet är fantastiskt. Allt från chaien som dricks, kvinnornas färgsprakande saris och salwaar/kameez till rickshawens utseende - allt uppfattas som samma på alla de olika ställen jag varit. Men i kontrasternas land är skillnaderna samtidigt givetvis enorma, från stor analfabetism i norr till delstaten Keralas 91 % läsande. Indien har 18 officiella språk, men man räknar med att det finns 350 olika språk i landet. Klart att det är svårt att hålla ihop demokratin!

Kanske är det också svårt att prata om demokrati när så många är fattiga och har svårt att aktivt utöva de demokratiska rättigheterna.

Här i Goa finns den största andelen kristna i hela landet och kristna, hinduer och muslimer lever sida vid sida. Det är också stor skillnad på Goa och på de andra delar av Indien jag tidigare besökt. Indien-light säger en del - och ja, det verkar stämma hittills. Lite enklare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar