Translate

söndag 19 januari 2014

Mina favoritkryddor del 2

Äntligen är det dags! Tiden har kommit för att hylla min favoritkrydda nummer ett. Trogna läsare vet redan vilken min absoluta favoritkrydda är, för min process präglas självklart av transparens. För er andra förstår jag att spänningen nu är stor. Ja, jag ska jag inte hålla dig på halster längre. Detta avgörande beslut är taget och en av mina bästa vänner väntar nu i kulissen på att bli avslöjad:

Vitlök!

Motiveringen till den allra finaste platsen i min lista är kort och gott: Jag skulle inte vilja leva utan vitlök.

Applåder och busvisslingar!


- Välkommen ut på scenen, vitlök! Jag måste börja med att fråga hur det känns?
- Tack, tack, härligt att vara här! Jag är ju inte direkt förvånad, men det är skönt att äntligen få det här erkännandet.
- För mig är du livsviktig, jag skulle inte vilja leva utan dig.
- Tack, det förstår jag.
- Det jag gillar allra bäst med dig, vitlök, är hur söt och god du blir.
- Mmm, jag vet. Jag gör mitt bästa.
- Grattis!

Mina tre bästa vitlöksanvändningar:
1. Jag finhackar oftast vitlök, inte pressar.
2. Rosta finhackad vitlök i rapsolja i en stekpanna tills den blir gyllene. Blanda i ris, bulgur, cous cous, pasta.
3. Ta en hel vitlök och dela den på mitten på det tjockaste stället, på tvären liksom, och ugnsbaka länge eller använd i köttgrytan. Blir mild, mjuk och söt, något helt annat än pressad vitlök.

Håll koll på bloggen om du vill ha matlagningstips, senare idag ska jag praktisera vitlöksanvändandet!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar