Translate

söndag 19 januari 2014

Några favoritanvändningar av vitlök - och bjud några vänner på middag

Några av mina favoritpersoner kommer på middag ikväll. Indisk middag. En del av mina gäster är erfarna indienresenärer och andra åker dit nu för första gången på tisdag. Och däremellan finns jag som vill återväcka minnen och skapa längtan och inspiration på en och samma gång. Vissa i sällskapet har aldrig varit i Indien och är inte heller på väg. Dessa hoppas jag bjuda på god, ekologiskt, vegetarisk, vällagad mat - och det vet jag att de uppskattar.

Det finns vissa kryddor som i mitt tycke utmärker indisk mat:

Vitlök, chili, spiskummin (väljer ALLTID svart, den är sååå mycket godare), koriander (frön och färsk), ingefära, kardemumma och inte minst kryddblandningen garam masala.

Nymald garam masala


Ikväll ska jag bjuda på:
Kadai paneer, Auberginecurry, Linscurry med spenat, Gröna bönor med kokos (Receptet finns här. Köpte riven kokos på asiatiska affären i Söderhallen, fryst), Jeera ris - med ghee, spiskummin och koriander, Raita
Ingredienser auberginecurry


Vitlök och chili


Alla rätter på en tallrik

Panoramabild :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar